Tuesday 30 April 2013

Tak tahu antara dua…

Yang mana satu...?


Hidup kita sering dihadapkan dengan pelbagai pilihan. Anda setuju dengan saya? Atau anda ingin membantah? Sila tinggalkan komen. Senyum jelir lidah. Ehehe!

Anda tak percaya? Baik, cuba anda dengar bait-bait lirik lagu ‘suratan atau kebetulan’ by uncle Kenny and the gang. Ada satu line ni yang memang pergh! Macam tombak kena jantung rasanya. Sakit!

Walau kita dihadapkan
Dengan berbagai pilihan
Mengapa sering terjadi
Pilihan tak menepati

Wow! Menusuk kalbu bukan? Nah! Sekarang pasti anda sudah mempercayai saya. Mungkin?

‘Errr, dia nak cerita apa pulak kali ni?’

‘Dah lama Brader Jepp tak jiwang-jiwang macam ni. Awhhh! So sweet…’

Errr, sekejap. Saya nak ambil baldi. Bluekkk!!!

Kadang-kadang kita akan dihidapkan dengan macam-macam pilihan. Bukan kadang-kadang bahkan selalu. Kalau lepak dengan kawan-kawan, nak tengok wayang ke nak main bowling.

Even kita dah decide nak tengok wayang pun kita akan berada dalam keadaan DILEMA. Ya! DILEMA untuk memilih. Inilah! Inilah yang ingin saya ungkapkan. Susah sangat nak keluar. Inikalilah! Errr…

Sila bayangkan. Anda seorang akh atau ukht. Ehhh? Apa tu? Ok lah, anda seorang ABDULLAH KHALIFAH. Errr, macam promote nama je. (Baca Kaulah! Siapa lagi?)

Situasinya, anda baru sahaja dapat sms cinta dari DIA. Anda terasa seperti ditikam di perut. Habis rosak usus anda. Jadi, anda turut ingin menikam sahabat anda yang lain.

 Sesungguhnya orang-orang kafir itu sama saja bagi mereka, engkau (Muhammad) beri peringatan atau tidak engkau beri peringatan, mereka tidak akan beriman. Allah telah mengunci hati dan pendengaran mereka, penglihatan mereka telah tertutup, dan mereka akan mendapat azab yang berat.
(Al-baqarah,2:6-7)

…….apakah kamu beriman kepada sebahagian Al Kitab (Taurat) dan ingkar terhadap sebahagian yang lain? Tiadalah Balasan bagi orang yang berbuat demikian daripadamu, melainkan kenistaan dalam kehidupan dunia, dan pada hari kiamat mereka dikembalikan kepada siksa yang sangat berat. Allah tidak lengah dari apa yang kamu perbuat.
(Al-baqarah,2:85)

Errr, macam nak bertukar jadi angry bird la pulak rasanya. Kan senang, tak payah nak kena buat amalan. Dosa pahala semua takde kira. Boleh curi cacing, boleh langgar abam babi. Tak payah nak solat, tak payah sibuk-sibuk pergi daurah sana, tak payah nak berbulatan gembira. Seronoknya, alangkah!

Allah menyediakan bagi mereka surga-surga yang mengalir di bawahnya sungai-sungai. Mereka kekal di dalamnya selama-lamanya. Itulah kemenangan yang agung.
(At-taubah,9:100)

Errr, tapi… Anda taknak kejar syurga DIA? Ibarat anda berada dalam pertandingan bola sepak. Anda dari kumpulan selangor. Dan anda sedang menentang Barcelona FC. Anda pula dijanjikan kemenangan. Dan itulah anda rasakan kemenangan terbesar. Anda taknak??

Wahai orang-orang yang beriman! Mahukah Aku tunjukkan sesuatu perniagaan yang boleh menyelamatkan kamu dari azab seksa yang tidak terperi sakitnya?
(As-saff,61:10)

Anda ingat syurga tu murah? Kalau anda hendakkan sebuah Lamborghini, pasti anda perlukan usaha kerja keras ibarat bekerja seperti anda akan hidup 100 tahun lagi, bukan? Habis, syurga?

Syurga itu sumpah mahal anda tahu? Anda tahu syaratnya?

Sesungguhnya (surga) ini benar-benar kemenangan yang besar. Untuk kemenangan serupa ini hendaklah berusaha orang-orang yang bekerja.
(Ash shaffaat,37:60-61)

Wahai orang-orang yang beriman! Jadikanlah diri kamu pembela-pembela (ugama) Allah sebagaimana (keadaan penyokong-penyokong) Nabi Isa ibni Maryam (ketika ia) berkata kepada penyokong-penyokongnya itu: "Siapakah penolong-penolongku (dalam perjalananku) kepada Allah (dengan menegakkan ugamaNya)? Mereka menjawab: "Kamilah pembela-pembela (ugama) Allah!" (setelah Nabi Isa tidak berada di antara mereka) maka sepuak dari kaum Bani Isra'il beriman, dan sepuak lagi (tetap) kafir. Lalu Kami berikan pertolongan kepada orang-orang yang beriman untuk mengalahkan musuhnya, maka menjadilah mereka orang-orang yang menang.
(As-saff,61:14)

Anda nampak permainan di situ? Ehehe!

Tapi! Anda yang terhegeh-hegeh inginkan kemenagan itu sedang menghadapi kesulitan yang boleh tahan besar juga. Apa dia? DILEMA!

 Wahai orang-orang yang beriman, kenapakah kamu mengatakan sesuatu yang tidak kamu kerjakan? Amat besar kebencian di sisi Allah bahwa kamu mengatakan apa-apa yang tidak kamu kerjakan.
(As-saff,61:2-3)

Gulp! Cuak gila nih! Kalau cakap, tapi tak buat. Ajak orang buat itu, buat ini. Tapi diri sendiri terkapai-kapai. Buat dakwah sana-sini tapi still berlaga-laga mata dengan ikhwah dan akhawat.
Fuhh!!! DILEMA bro! Macam mana ni??

Baik! In case ada antara kita, anda atau saya memiliki dilema seperti ini. Bukankah lebih baik, anda menjadikan sms cinta dari DIA ini sebagai catalyst untuk anda bergerak lebih laju. Anda mungkin akan dapat memecut shinkansen (kereta api jepun).

Kalau anda mengharapkan diri anda menjadi perfect 100%. Saya yakin dan amat pasti, geng-geng malaikat akan turun dan berkata pada anda.

‘Tahniah! Anda terpilih untuk bersama kami!’

Istiqamah lebih baik, bukan?

..BraderJepp..

Berikutan hal bahawasanya, blog ini adalah milik penuh 3 ikhwah yang bertatih-tatih ke syurga. Masing-masing ada cara penulisan masing-masing. Maafkan kami atas segala kekhilafan. insyaALLAH post selepas ini akan saya perkenalkan dua ikhwah lagi yang bersama dalam perjuangan SYAHADATUL HAQ ini. Jzkk!

No comments:

Post a Comment