Tuesday, 10 September 2013

Antara ikhwah dan akhawat 2.0

hindari ikhtilat, iman selamat ! eceh..

Okay, BraderJepp kembali lagi ! Eceh, dah macam rancangan tv al-hijrah pulak. Bluek! Muntah pelangi kau haa..

Tapi, apa salahnya kan kalau betul dapat peluang bersiaran di kaca tv. So, gerak kerja dakwah BraderJepp dapat diperluaskan lagi. Tak gitu? Lagipun, bukankah ini apa yang tersirat dalam nafsu BraderJepp sendiri. Errr, amboi ayat…

Tidak benar-benar beriman seseorang daripada kamu sehingga hawa nafsunya menuruti apa yang aku bawa.
(Hadis hasan sahih, diriwayatkannya dari kitab al-Hujjah dengan sanad sahih)

Seperti saya janjikan pada post yang lepas. Saya akan bantu anda menjawab persoalan usaha dalam pencarian jodoh. Eceh, ni dah macam acah-acah agen cari jodoh ni...

…sesungguhnya Allah tidak mengubah apa yang ada pada sesuatu kaum sehingga mereka mengubah apa yang ada pada diri mereka sendiri
(Ar-Ra’d, 13:11)

Betul anda harus berusaha. Tapi, pastikan usaha anda itu berlandaskan syariat. Bukan berpandu pada si taghut ! Alamat jadi lah anda seperti sang badut.

Lupakah anda pada janji ILLAHI.

Perempuan yang jahat untuk lelaki yang jahat dan lelaki yang jahat untuk perempuan yang jahat, perempuan yang baik untuk lelaki yang baik dan lelaki yang baik untuk perempuan yang baik.
(An-Nur, 24:26)

Kalau benar yang baik itu pilihan anda, yang ikhwah atau akhawat itu calon di hati. Maka, anda juga seharusnya menuju ke arah itu. Majukan usaha anda ke tahap itu. Menjadi ikhwah atau akhawat bergaya. Bukan bergaya dengan baju topman atau jeans dolce n gabbana, apatah lagi dengan beg prada.  

Bahkan, gayakan diri anda dengan 10 muwasafat tarbiyah. Nah, itu baru betul bergaya lagi osem! Tak cukup dengan itu, anda mungkin boleh isikan jiwa dan raga anda dengan 10 rukun bai’ah. Itu barulah usaha yang betul ke arah pembentukan baitul muslim. Cewah…

Uuupppssss, maaf terlupa. Ini sebagai santapan bersama..

cukup tarbiyah, terpancarlah 10 muwasafat tarbiyah !

rukun bai'ah mampu membuat anda bergaya tanpa rasa goyah !


Anda rasa tak cukup? Releks, ada lagi rahsia untuk berusaha membina baitul muslim idaman anda itu. Tapi ingat, ini rahsia antara peminat setia BraderJepp sahaja okeyh ! errr, sekali lagi muntah pelangi...

Baiklah ! Saya, BraderJepp bin EncikWalid membenarkan anda ikhwah atau akhawat untuk bercinta, bermanja atau bertepuk tampar. Bahkan, nak tidur sekatil pun sila lah. Tapi dengan syarat, sesama ikhwah atau sesama akhawat.

Fulsetop !

Sebenarnya, kita telah diajar dalam sistem usrah yang osem ini, tentang bagaimana untuk bersedia ke arah baitul muslim. Caranya, berlatih lah bercinta kerana ALLAH dengan ikhwah atau akhawat satu bulatan anda.

Sungguh, cinta terhadap sesama ikhwah atau sesama akhawat itu sama sahaja cinta antara zauj(suami) dengan zaujah(isteri). Kedua-duanya adalah kerana ALLAH. Kerana DAKWAH. Demi mengejar sorga yang satu ! ummph..

Errr, lagipun boleh anda beritahu saya bagaimana ingin membuat tangga kalau base tangga itu sendiri belum cukup kukuh..? Ada jawapan, sila komen…

..BraderJepp..

Antara ikhwah dan akhawat...

Ikhtilat, PELIHARALAH !!

Baca tajuk...

Gulp !

Maaf. Jujur saya katakan. Saya sudah lama ingin menulis tentang isu ini. Bukan kerana ingin menegur rakan dan taulan yang ada kaitan dengan isu ini. Tapi, semata-mata ingin menulis untuk peringatan diri di masa hadapan. Lagi pun, menulis itu hobi. Senyum !

Errr, satu lagi pengakuan. Boleh ?

Boleh jadi juga post ini ditulis kerana diri sendiri yang berada dalam isu ini. Isu yang takkan tamat. Tiada istilah ‘the end’. Sehingga status Baitul Muslim itu berjaya di hapdet. Hoyeah !

Bila sebut perkataan ikhwah (saudara lelaki), atau akhawat (saudara perempuan). Maka ada suara-suara nyaring yang berbunyi.

“Kejadah ikhwah akhawat ni? Cakap boboy gegirl sudah laa”

“Apa beza pulak. Sama laa tu. Ikhwah means lelaki. Akhawat means perempuan. Nak payah-payah sebut arab sampai terkeluar kahak buat ape bro?”

Gulp! Telan air liur. Pahit! Itu lah, siapa suruh tak baca post BraderJepp yang lepas. Ecewah..

Rilek dulu. Gelaran ini sengaja saya beri kepada mereka yang saya katakan osem! Mereka ini sanggup bergadai masa, harta dan pusaka. Semata-mata ingin lihat islam itu berjaya ke tempat asal nya. Dimana? Yeah, itulah Ustazatul Alam!

Kejap, nah saya bagi link dia.. (Siapa dia gerangan ikhwah dan akhawat..?)

 

Agama itu adalah nasihat, agama itu adalah nasihat, agama itu adalah nasihat”. Mereka (para sahabat) bertanya, “Untuk siapa, wahai Rasulullah?” Rasulullah Shallallahu ‘alaihi wa sallam menjawab, “Untuk Allah, Kitab-Nya, Rasul-Nya, Imam kaum Muslimin atau Mukminin, dan bagi kaum Muslimin pada umumnya.”
(Riwayat Muslim no 55)

 

Baik, anda sudah siap sedia dengan perkara yang tidak dapat anda jangkakan selepas ini. Kalau begitu, sediakan lah baju besi beserta perisai untuk menepis segala ombak ranjau dan duri sepanjang post ini. Heheh ! Amacam seram tak bunyi..?

 

Dan di antara tanda-tanda yang membuktikan kekuasaanNya dan rahmatNya, bahawa Ia menciptakan untuk kamu (wahai kaum lelaki), isteri-isteri dari jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dengannya, dan dijadikanNya di antara kamu (suami isteri) perasaan kasih sayang dan belas kasihan……
(Ar-Rum,30:21)

Baik, memang benar! Perasaan cinta, kasih, sayang, rindu dan apa sahaja tentang itu tidak salah. Bahkan anda tahu, itu juga nikmat kurniaan DIA. Sama seperti nikmat islam, iman, sesedut nafas dan kalau saya huraikan lagi, pasti anda akan menekan terus butang ‘x’ di penjuru atas sebelah kiri. Benar?

Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan?
(Ar-Rahman,55:57)

Anda sanggup untuk mengkufuri nikmat kekayaan anda? Berjoli sini, masuk pub situ, singgah disco sana. Atau anda sanggup untuk mengkufuri nikmat lidah anda dengan membasahkan lidah dengan carutan, hasutan dan gossipan? Uhukhuk!

Batuk lagi…

Jadi, bagaimana pula dengan nikmat yang satu ini? Anda ingin mendustakannya? Dengan mengejar akhawat tercintun anda. Mengabaikan DUA tanggungjawab anda dan memfokuskan kepada maggi cintan anda ini. Ok, silakan kalau anda ada jawapannya saat bertemu YANG MEMBERI CINTA itu..

Seperti saya katakan tadi. Saya juga pernah dan masih berada dalam isu hangat ini. Jadi, saya pernah ditegur oleh seorang akh yang saya respek. Saya sudah tahu. Namun entah kenapa sentuhan dari akh itu sangat menggoncangkan jiwa dan tarbiyah terhadap saya. Eceh…

“Bro, kau kena tahu. Ajal, maut, JODOH, semua di tangan ALLAH. Dah tertulis lagipun di atas sana siapa jodoh kau. Kau usaha lah macam mana pun. Bahkan, kalau kau dapat kahwin sekali pun dengan calon pilihan kau. Tapi, kalau ALLAH kata tu bukan jodoh kau. Maka kau tetap akan bercerai.”

(Kawan BraderJepp)

Lantas saya teringin buat satu analogi. Anda dan ibu anda. Apa anda mampu untuk memilih siapa yang akan menjadi ibu anda? Wanita yang mana akan melahirkan anda? Owh, kalau itu boleh nescaya ramai akan memilih nora danish atau shiela amzah menjadi ibu mereka. Pfftttt…

Logik, bukan? Sudah tertulis di luh mahfuz bahawa ibu kepada Nabi junjungan kita adalah Aminah dan ibu kepada BraderJepp ialah PuanUmmi. Dan sama lah dengan siapa akan menjadi peneman hidup kita. Juga peneman mati kita. Lantas menjadi bidadari di sorga sana. Ewah..

Mereka itu adalah pakaian bagimu, dan kamu pun adalah pakaian bagi mereka.
(Al-Baqarah,2:187)

“Tapi BraderJepp, kita kena lah usaha dulu. Macam mana nak dapat hasil kalau takde usaha kita buat. Bukankah ALLAH telah berfirman dalam surah Ar-Ra’d ayat 11. Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka”

Gulp ! Bukan main pandai berbahas ehh. BraderJepp akan jawab part yang tu esok. Ada kerja sekejap. Heheh..

Ini bukan alasan! Kbai..

..BraderJepp..

Sunday, 8 September 2013

Siapa dia gerangan ikhwah dan akhawat..?

Maka beruntunglah alien...

Di suatu hari yang mendung. Awan berkepul-kepul. Guruh kadang berdentum. Salji datang mengintai. Saya menjadi seekor burung biru. Berkicau tweet-tweet. Saya terlihat satu profile. Klik…

Dena Bahrin.

Pasti semua kenal. Dari belog beliau sampai lah ke insta dan mka buku beliau. Ramai pengikut dan tak usah dibilang penggemar dan pengomen beliau. Penat rasanya jadi beliau yang setiap saat ada pemberitahuan.

Status hapdet, kicauan dan hantaran gambar beliau. Kebanyakannya berunsur islamik dan tertimbul satu persoalan. Maka jadilah saya seorang burung biru yang berkicau-kicau..

“Dena Bahrin ni, akhawat ke..?”

Tak sampai 53 saat, saya mendapat pemberitahuan. Dua pulak tu, serentak !

****** replied your tweet.

Wah, ini sudah bagus. Mungkinkah persoalan ku akan terjawab..? klik…

“Dena bahrin mmg bukan perempuan ke..?”

“Dia dah kahwin beranak pun laa..”

Pffttt !!

Kurang tarbiyah? Salah siapa? Salah mereka ke..? Ohoiii, sedap tuding jari ! Meh laa, bagi saya rasa sikit. Takkan sedap makan sorang je kan? Ehem !

Ikhwah dan Akhawat. Siapa mereka? Sejenis nama haiwan? Atau mereka ini penjenayah yang menyembunyikan identiti mereka? Atau mungkinkah mereka ini makhluk asing..?

Ya ! Mereka makhluk asing. Alien ! Serious talk, bro…

Islam itu bermula dalam keadaan asing (ghareeb) dan akan kembali asing sebagaimana permulaannya. Maka beruntunglah orang-orang yang asing itu (ghuraba’)
                                                                                                                (Hadis Riwayat Muslim)

Nak jadi doktor, kena ambil bidang medik 6 tahun. Nak jadi askar atau polis, kena masuk akademi, mtd dan macam-macam. Tapi, untuk menjadi ikhwah atau akhawat. Anda tidak memerlukan apa-apa. Anda hanya memerlukan ALLAH sebagai matlamat.

Namun, ikhwah atau akhawat ini bukan suatu jawatan. Yang ada kerusi di parlimen mahu pun tempat di majlis raja-raja apatah lagi dapat mencangkung di persidangan OIC. Gulp !

Mereka hanyalah alien-alien yang bertaburan di bumi ALLAH semata-mata berjuang menegakkan islam kembali ke ustaziatul alam. Bukan menegakkan benang yang basah. Bukan !

Saya pun sebenarnya tidak faham akan jiwa mereka ini. Kadang-kadang ada sanggup berpuasa isnin khamis untuk digunakan wang dollar ringgitnya untuk dihulurkan ke program dakwah dan tarbiyah. Sekali-sekala saya lihat mereka membelanja hadek-hadek usrah mereka atas niat memerangkap mereka ke lembah DnT (Dakwah n Tarbiyah).

Itu belum kira lagi yang habiskan masa malam mereka untuk bulatan gembira atau bolat-bolat sorga. Yang saya tak tahan tu, ada pulak yang buang cuti wiken dorang dengan aktiviti daurah laa muhayyam laa. Dengan satu niat; mengembalikan USTAZIATUL ALAM. Ustaz kepada alam. Fuhh..

Sekarang anda pasti bersetuju dengan saya. Mereka ini sangat asing. Lebih asing dari makhluk asing. Ke cane..?

..BraderJepp..