Wednesday 6 February 2013

Ada lampu, baru nampak jalan...

assalamualaikum korang. apa khabar ye anda semua? eh, aku cakap ngn siapa ni? bukan ada orang baca pun blog aku. ahaha, lantak laa. cakap sorg2 pun seronok apa. ahaha.

haa, cakap pasal sorg2 ni kan, aku nak story ahh kat korg. aku ni sebenarnya seorang yang bising laa kalau dalam kelas. selalu sangat nak mencelah apa cikgu cakap. belajar jepun, so cikgu cun macam tu siapa tak nak ajak borak kan? ehehe.

haa, nak dijadikan cerita, semenjak dua ni aku bising je laa macam biasa. tapi, tetiba cikgu2 jepun ni macam perasan kebisingan aku. jadi, diorang telah menukarkan tempat duduk aku kat hujung. so, memang sangat membosankan laa. lepas tu kan, aku pun merepek laa macam biasa. tapi, pasal aku duduk hujung cikgu asek tak dengar aku cakap. lepas tu, budak2 semua gelakkan aku.(puas hati laa tu tgok cikgu tak laayan aku).

lantak korang ahh, aku nak diam dah lepas ni! tapi lepas tu, bila aku start diam satu kelas pulak diam. tanak pulak cakap. bila aku bising korang tahu nk marah aku. haaa , kan dah maarah ni. sabar jeppp sabar.....ahaha. so , nampak tak kepentingan aku kat kelas tu. aku senyap je, semua senyap. ahaha(ok, perasan jap) :P  .

eh, aku dah macam lari topik je apa aku nak cerita. sorry sorry. okay, masuk balik apa aku nak cerita untuk post kali ni.
gelapnya....

korang penah tak mengalami black out yang sangat teruk gilagila. ahaha, macam teruk sangat je bunyi. lantak laa. tak kisah laa asalkan gelap. so, bila gelap gila macam tu compem ahh memang tak nampak apaapa en?

okay, ni laa aku nak cerita ni. jengjengjeng! haa, seram laa tu. takde laa, ni bukan cerita hantu. macam ni, ada suatu hari tu, ada laa sorg mamat ni terbangun dari tidur. sedar2 dia bangun gelap je bilik dia. black out laa kut. so, dia pun jalan nak cari suis lampu. tengah2 dia jalan tu, tetibe dia terlanggar satu benda. keras gila benda tu. macam nak berdarah laa kaki dia dibuatnya. dalam hati dia, 'kuang hajaq punya batu. lakhnat mana yang letak kat bilik aku ni!!'

dia pun jalan laa terus nak g bukak lampu. lepas tu baru laa dia boleh nak bantai siapa yang letak batu tu kat situ tu. tengahtengah dia jalan tu, dia terpijak satu benda pulak lembut je benda tu. hah! korang jangan pikir macam2 pulak. bagi aku habis cerita dulu. kali ni dia cakap dalam hati dia 'alamak! ruginya aku . mesti aku terpijak puding jagung mak aku buat semalam ni' dia pun jalan depan lagi sikit untuk mencapai suis lampu.
haaa, terang pun...
bila di bukak je terkejut beruk dia bila pusing belakang balik. nak taw kenapa?

ha, benda keras yang dia tengok tu rupanya emas. mana tak terkejut dia. siap dah mencarut maki hamun bagai dah. untung aku dapat emas free free je. tetiba dia menjerit terkejut lagi sekali, yang tadi dia terpijak benda lembut tu rupanya ular. 'pergh, nasib baik tak kena patuk'. okay, dah laa itu je aku nak cerita. korang fahamkan ahh sendiri ehh. bye!

haaa, rilek ahh jangan ahh marah. okay, aku citer ahh sikit. sebenarnya aku nak bagitahu laa hidup kita ni sebenarnya sama macam kedaaan dalam bilik tu. gelap gelita. nak jalan tak nampak, sampai kita tak boleh beza benda baik dengan buruk. emas kata batu. ular kata puding jaung. ada ke patut. nak tahu kenapa jadi macam tu.

sebabnya, kita tak nampak jalan. jalan tu sama laa macam HIDAYAH ALLAH dalam kehidupan kita. kalau tak dapat hidayah DIA kompem ahh kita tak nampak apa kat depan kita. apa yang kita sangka baik, padahal benda tu sangat buruk dan dikeji ALLAH. benda yang baik pulak kita kata buruk laa, takde fungsi, bodoh , itu ini macammacam kita kutuk hina semua.

so, sebab tu ALLAH suruh kita mintk dekat dia hidayah tu. tahu tak kita wajib mintak hidayah tu 17 kali sehari. ha, mesti tak tahu kan, okay ni aku bagi taw.                                                
                                                      اهدِنَــــا الصِّرَاطَ المُستَقِيمَ     
               صِرَاطَ الَّذِينَ أَنعَمتَ عَلَيهِمْ غَيرِ المَغضُوبِ عَلَيهِمْ وَلاَ الضَّالِّينَ
maksudnya:
   6)  Tunjukilah kami jalan yang lurus.             
   7) (yaitu) Jalan orang-orang yang telah Engkau beri ni'mat kepada mereka;bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.


ha, taw kan kat mana kita baca benda ni. setiap rakaat kena baca dalam solat. so, kalau kita nak dapat 'emas' senang je kan ? baca je benda ni '17kali sehari' . komfem laa korang akan nampak emas tu.

sekarang pilihan kat kita sama ada nak dapat 'emas' tu ataupun tak. kalau korang nak kena patuk ngn 'ular' tu, tak payah laa baca dua ayat ni. ngee


..BraderJepp..


P/S: JOM bukak lampu

No comments:

Post a Comment